Leveransinformation och Försäljningsvillkor

Detta gäller för dig som privatperson när du handlar direkt från oss

Köpvillkor

Dessa gäller privatpersoner som handlar direkt från Gustavsbergs Porslinfabrik, Framtidens Porslin AB. Företag, som vill köpa porslin for eget bruk eller återförsäljning, är välkomna att kontakta oss via info@gustavsbergsporslinfabrik.se.

1. Företagsinformation

www.gustavsbergsporslinsfabrik.se tillhandahålls av Framtidens Porslin AB med organisationsnummer 556789-2103. Information och bilder på hemsidan ägs av företaget eller partner och får inte kopieras utan tillåtelse.

2. Priser

Varje vara anges inklusive moms i svenska kronor. I kundvagnen ser du det totala priset inklusive alla avgifter så som moms, frakt och betalningar.

3.1 Betalning

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetoden tillhandahålls av Bambora tillsammans med samarbetspartners.

3.2 Kortbetalning

Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt.

3.3.1 Faktura & delbetalning

I samarbete med Collector Bank erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor om Collector Bank’s betalsätt hittar du på https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/1806CSE/Credit_terms_All_SE.pdf

Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. Efter genomfört köp skickas fakturan till din angivna e-postadress. Du kan i efterhand välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in på https://commerce.collector.se/Portal.

För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och vara minst 18 år gammal. Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare kontrollerar Collector att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik.

En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Collector Bank påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Collector Bank faktura- och delbetalningstjänst se länkarna nedan:

– Collectors allmänna kreditvillkor för faktura och delbetalning. (https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/1806CSE/Credit_terms_All_SE.pdf)

– Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

3.3.2 Frågor kopplade till din faktura eller delbetalning

Collector Bank’s kundtjänst hjälper dig gärna i alla frågor som rör din faktura eller delbetalning. Kontakta Collector via e-post contactcenter@collectorbank.se eller via telefon på +46 010 161 01 00 måndag – fredag kl. 08:00-18:00, lördag 10:00-16:00, söndag 10:00-16:00.

Se också vanligt förekommande frågor och svar på https://www.collector.se/kundservice/handlat-pa-faktura/.

3.3.3 Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp

Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp, har ett tillgodohavande hos Collector Bank. Collector Bank återbetalar den summa du har betalat efter att vi har fått uppgift om godkänd retur från handlaren. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela oss dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna.

3.3.4 Pris

För uppdaterade priser se nedan följande länk: https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/1806CSE/Credit_terms_All_SE.pdf

4.1 Frakt & Fraktmetoder

För frakt i Sverige: En fraktkostnad om 150 kr tillkommer på beställningar upp till 1500 kr. Vi levererar din vara med DHL Freight till ett ombud. Avisering sker i första hand till det mobiltelefonnummer du angivit vid beställningen, om detta saknas skickas ett mejl.

Du kan också hämta paketet i vår butik. Ange i så fall detta som kommentar vid beställning. Fraktkostnaden tas då bort manuellt.

För utrikes frakt: Kontakta oss för mer information.

4.2 Leveranser

Vi tillverkar porslin på beställning och levererar normalt inom 7 arbetsdagar. Leveransen sker till ett DHL-ombud.

Vi är återförsäljare av keramik från Keramikstudion (Lisa Larsons och Paul Hoffs figurer) och hämtar normalt beställningar hos dem en gång i veckan. Observera att de också tillverkar vissa figurer på beställning och att det därför kan vara längre leveranstider.

4.3 Skadade varor och reklamationer

När får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade eller felaktiga. Skulle varan vara felaktig eller skadad, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@gustavsbergsporslinfabrik.se så får du vidare instruktioner.

Du har tre års reklamationsrätt enligt svensk lag. Det innebär också att eventuella produktionsfel som uppkommer inom tre år, kan reklameras.

5. Ångerrätt och öppet köp

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätten kan endast utnyttjas om varan kan återlämnas i originalförpackning och är i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och prova varan, men den får ej vara använd utöver detta. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står du för returfrakten. Paketet ska adresseras till Gustavsbergs Porslinsfabrik, Chamottevägen 2, 134 40 Gustavsberg.

6. Återbetalningsskyldighet

Om du utnyttjar din ångerrätt ska vi betala tillbaka hela varans belopp snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi mottog varan. Du får själv betala returkostnaden när varan skickas tillbaka. Se även konsumentverket eller distanshandelslagen.

7. Personuppgiftsbehandling

För att kunna ta emot, hantera och leverera din beställning kommer Framtidens Porslin AB att behandla dina personuppgifter. All vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter under Bilaga 1, Personuppgiftsbehandling.

8. Kontakt

Kontaktuppgifter till oss finner du HÄR.

9. Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en websida till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra t.ex. inloggningsinformation eller din kundvagn när du surfar runt på olika webbplatser. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

10.1 Force Majeure

Force Majeure såsom krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omfattning som part inte råder över och som förhindrar part att fullgöra sina skyldigheter och befriar part från detta. Sådan befrielse gäller under förutsättning att verksamheten inte heller kan bedrivas under dessa förhållanden. Motparten skall omedelbart underrättas om omständigheter som kan tillämpning denna bestämmelse

10.2 Ändring av avtalsvillkor

Efter att kund genomfört ett köp äger säljföretaget inte rätt att ändra villkoren för aktuellt köp om inget annat är överenskommet.

10.3 Klagomål

Har du klagomål kan dessa framföras via våra kontaktsätt som du finner HÄR.

10.4 Tvister och lagar

Svensk rätt skall tillämpas på samtliga köp enligt dessa avtalsvillkor. Tvist om köp enligt dessa avtalsvillkor ska exklusivt prövas av svensk allmän domstol.

Dokumentet reviderat 2020-11-11.