FRÅGOR & SVAR

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Köpa porslin

Förstasortering säljs via våra återförsäljare eller genom vår nätbutik. Andrasortering säljs i vår butik i fabrikens bottenvåning i Gustavsberg.

Vissa specialprodukter säljs enbart hos vår kund, t.ex. Carl Milles kruka på Millesgården och Signe Person Melins bägare åt Svenskt Tenn.

Lisa Larsons keramikfigurer tillverkas av Keramikstudion, våra grannar.  Vi är återförsäljare till privatpersoner och det går antingen att handa i vår Butik i Fabrikens bottenvåning eller genom vår nätbutik.

Vi tillverkar det mesta på beställning och beroende på om vi måste forma ditt gods ändå från början eller om vi “bara” ska sätta på ett tryck och bränna en sista gång, tar det olika lång tid.

Till privatpersoner är vår normala leveranstid inom 14 arbetsdagar.

Till återförsäljare och företag levererar vi normalt inom fyra veckor, beroende på beställningens storlek.

Specialtillverkade artiklar levereras efter överenskommen plan.

Betal- och kreditkort går att betala med i vår butik i fabrikens bottenvåning.

Om du är privatperson och har handlat i nätbutiken kommer det en faktura via mejl från Klarna. Om du har fått en förskottsfaktura måste den betalas till vårt bankgirokonto.

Till återförsäljare och andra företag inom Sverige skickar vi en pappersfaktura med vanlig post. Den betalas till vårt bankgirokonto.

Repor, krackeleringar och andra fel på nytt porslin

Förstasortering kan ha ett smärre antal skönhetsfel. På sidan Sorteringsnormer kan du läsa om vad som är godkänt.

Om du vill reklamera varan bör du i första hand vända dig till stället där du köpt den.

Repor kan t.ex. orsakas av metaller från vissa bestick. Vanligast är dock att det är svarta streck från metall och inte repor i själva glasyren.

Läs mer på sidan Skötselråd.

Vi erbjuder fem års garanti på krackeleringar och andra produktionsfel. Tag kontakt med den du köpte porslinet av.

Gammalt porslin

Vi kan svara på frågor om porslin tillverkat 1996 och framåt. För frågor om äldre porslin kan du kontakta Gustavsbergs Porslinsmuseum eller söka i databasen på Nationalmuseums hemsida där ett stort antal Gustavsbergs produkter finns upplagda.

För värdering av gammalt porslin hänvisar vi till dem som handlar med antikt porslin.

Tyvärr så har vi ingen möjlighet att reparera porslin. Inget gammalt lager finns heller här på fabriken.
Vi råder dig att söka i antikhus, antikmarknader och på internet.

Nej, porslin som en gång varit använt går inte att glasera om.

Toaletter, handfat och annat kring santitetsporslin

För sanitetsporslin, dvs toaletter, handfat, badkar m.m., kontakta Villeroy & Boch Gustavsberg AB, 08-570 391 00.

För tillbehör till sanitetsporslin, dvs toaletter, handfat, badkar m.m., kontakta Villeroy & Boch Gustavsberg AB, 08-570 391 00.

Egen tillverkning

Det är hos Gustavsbergs Porslinsmuseum man har kunnat måla porslin. Se deras hemsida för mer information.

Vi gör ofta serviser till båtägare, kaféer och andra som vill ha egen dekor. Läs mer på sidan Din egen servis.

Det beror på designen. Läs mer på sidan Din egen servis.

Övriga frågor

Benporslin innehåller minst 45% kalcinerade kreatursben och är det mest kanthållfasta porslinet, därför används det ofta på restauranger.

Läs mer på Wikipedia.

Alla våra serviser (med undantag för Beatles och de med gulddekor) går att diska i diskmaskin. För att behålla porslinet glansigt så länge som möjligt bör du se till att tillsätta spolglansmedel. Det hjälper också till att undvika repor på tallrikarna.

Ja, både för grupper och allmänheten. Läs mer under Visningar.

Vi välkomnar varmt nya återförsäljare. Mer information finns på sidan För Återförsäljare.

Sidan uppdaterad 2020-09-07